Prawda o człowieku i jego historii w kręgu kultury antycznej
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.1717Słowa kluczowe:
kultura antyczna, historia, człowieczeństwo, życzliwość, wrażliwość, gościnność, przebaczenie, dobro, prawda, piękno, modlitwa, Bóg, ChrystusAbstrakt
Kultura antyczna, której świadectwem są arcydzieła rąk i umysłów starożytnych Greków i Rzymian, fascynuje ludzkość z uwagi na jej otwartość, a także na trwałe i niezmienne treści istniejące w człowieku jako twórcy tej kultury. Humanitas starożytnych Greków i Rzymian przejawia się w poetyckich eposach, religijnych misteriach, filozoficznych traktatach oraz w malarstwie i architekturze. Wartości, takie jak prawda, dobro, piękno i miłość oraz otwartość na nie, nadają sens ludzkiej egzystencji i historii, która ostateczne swoje dopełnienie odnajduje w Chrystusie, w którym „apparuit benignitas et humanitas Salvatoris nostri Dei” (Tt 3, 4).Bibliografia
Adamek Z., Elementy wiedzy o kulturze, Tarnów 2001.
Babiński M., „Actio” i „contemplatio” w prozie Seneki Młodszego (mps, Biblioteka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego), Lublin 1984.
Babiński M., Etyczne aspekty „actio” i „contemplatio” w prozie Seneki Młodszego, „Roczniki Humanistyczne” 33 (1985) z. 3, s. 28n.
Bajda J., Znaczenie rodziny dla kultury, [w:] Teologia, kultura, współczesność, red. Z. Adamek, Tarnów 1995, s. 41–42.
Capała D., Encyklopedia katolicka, t. 10, Lublin 2004, kol. 188.
Gelliusz, Aulus Gellius, Noctes Atticae XIII, 17,1.
Heller M., 10.30 u Maksymiliana, Kraków 2014.
Heller M., Przemijanie i kultura, [w:] Teologia, kultura, współczesność, red. Z. Adamek, Tarnów 1995, s. 7–10.
Hezjod, Prace i dnie, tłum. W. Steffen, Wrocław 1952.
Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. inauguracyjnej pontyfikat, Rzym, 22.10.1978, [w:] Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2008, s. 9–10.
Jan Paweł II, Novo millenio ineunte.
Jan Paweł II, Spotkamy się w imię wspólnej miłości do prawdy. Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego UJ, Kraków 8.06.1997, „L’Oservatore Romano” wyd. pol. 18 (1997) nr 7, s. 60.
Jezus Chrystus. Historia i tajemnica, red. W. Granat, E. Kopeć, Lublin 1982.
Merki H., Homoiosis theo, Freiburg (Schweiz) 1952.
Ratzinger J., Interpretation – Kontemplation – Action, „Internationale Katholische Zeitschrift” 2 (1983), s. 175.
Seneka, Epistulae morales od Lucilium, 9, (I, 9) 6.
Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa 1983.
Sojka S., Contemplatio et imitatio Christi. Chrystologiczny wymiar kontemplacji i naśladowania duchowości chrześcijańskiej według współczesnego nauczania Kościoła, Kraków 2006.
Sojka S., LXXX Zjazd Polskiego Towarzystwa Filologicznego, „Vox Patrum” 4 (1984) z. 6–7, s. 470–474.
Wal J., Kultura dialogu, Kraków 2012.
Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, cz. 1, Warszawa 1985.
Wojtyła K., Poezje, Kraków 1978.
Wójtowicz H., Modlitwa w religii greckiej, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 8 (1981), s. 25–34.
Wójtowicz H., Rola modlitwy w mistyce w świetle wypowiedzi greckich Ojców Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem wypowiedzi o modlitwie Orygenesa i Grzegorza z Nyssy, [w:] Mistyka w życiu człowieka, red. W. Słomka, Lublin, 1980, s. 113.
Wójtowicz H., Theoria i prasis u Orygenesa, „Roczniki Humanistyczne” 30 (1982) z. 3, s. 65–71.
Wójtowicz H., Z helleńskich nurtów mistycznych, [w:] Mistyka w życiu człowieka, red. W. Słomka, Lublin 1980, s. 44.
Życiński J. abp, Wiara chrześcijańska w dialogu z kulturą współczesną według Jana Pawła II, „Ethos” (1998) nr 41–42, s. 133–146.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Stanisław Sojka
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).